Tijd tekort: 4 tips om samen te werken met de tijd

Tijd is een belangrijke factor in onze westerse samenleving. Alles loopt op tijd. Het is een praktisch begrip worden. Een middel om overzicht en controle te houden. Anders zou het waarschijnlijk één grote chaos zijn. Velen van ons beleven dagelijks het gevoel van een tekort aan tijd. Dit levert onnodig veel stress op. Het is maar hoe je het bekijkt. Laten we eens kijken naar de volgende vier inzichten en tips. Je leert om mee te bewegen en de strijd los te laten.

1. Beleef tijd met gevoel: de tijd ‘gewoon’ als de tijd zien

Is tijd je ergste vijand of je beste vriend? Zie de tijd gewoon als de tijd. Het is niks meer, niks minder. Een middel dat mensen als leidraad hebben genomen om controle te voeren over hun leven. Dat is niet per se slecht. Maar het kan soms voelen alsof de tijd tegen je is. Wanneer je tegen deadlines aanhikt, afspreekt met je vrienden. Je weet wel, eigenlijk gewoon alles wat generatie X, Y en Z allemaal willen in die beperkte beschikbare periode. In een week. Of een maand. We hebben tegenwoordig zóveel afspraken staan en zóveel (leuke) dingen te doen. Dan plannen we onze agenda soms al maanden van tevoren vol.

Willen we dit eigenlijk wel? En kan dit eigenlijk wel? Hoe weet je hoe het er over twee maanden vanaf nu uitziet? Dan heb je je zo druk gemaakt om iets, wat misschien wel helemaal niet kan doorgaan. Misschien ziet je leven er dan wel heel anders uit. En omdat we voor dat plannen alsmaar dat koppie gebruiken, wordt tijd dus iets praktisch. Maar eigenlijk, is tijd gewoon tijd. Probeer tijd te beleven met je gevoel. Herinner jezelf eraan, vóór de tijd met mannen in pakken en koffertjes en horloges, hoe mensen op gevoel hun dag beleefden. Instinctief aanvoelden wanneer het lichaam vroeg naar rust of naar voedsel. Het vertrouwen is nu vrijwel grotendeels gebaseerd op een klok. Die geeft voor ons aan wanneer het bedtijd is en wanneer we opstaan. Wanneer het herfst is en wanneer lente. Wanneer het tijd is voor de dagelijkse vitaminepil. Maar in feite, bestaat de tijd niet. Het is slechts een indicatie waardoor we controle hebben. Dus laat los en beleef.

2. Relax: laat de controle los en vertrouw op het juiste moment

Vijfjarenplannen, doelen stellen, dromen en reizen. We willen het allemaal en we wilden het eigenlijk stiekem gisteren al. Het is bijna eng geworden om iets op z’n beloop te laten en te wachten totdat het juiste moment zich aandient. Maar vaak, wanneer je achteraf terugkijkt, had het zo moeten lopen.

Er is een juist moment. Je moet slechts vertrouwen hebben wanneer zich dat aandient. En dat betekent niet dat je geen actie hoeft te ondernemen, achteruit hoeft te hangen op de bank met een schaaltje restvoer van de feestdagen en het vertrouwde Netflix. Dat doe je nadat je af en toe nadenkt over dat doel, die droom, die reis. Inspiratie opdoet. Misschien hier en daar wat hebt genetwerkt. Als je maar onthoudt dat je niet alles al kunt invullen, hoe het in de toekomst zal zijn. Uiteindelijk ligt de controle buiten ons mensen. En dat is eigenlijk een heel relaxte gedachte. Een goede oefening hiervoor is visualisatie en meditatie. Hierover later meer in een andere post.

3. Plannen: weg met uitstelgedrag!

Oké, ik weet wat je denkt. Eerst schrijf ik over relaxen en het loslaten van de controle en daarna heb ik het over actie? En weet je wat? Ja! Dit is waarom. Uitstelgedrag is nog een factor die zorgt voor het ‘te weinig tijd’ gevoel. Dit is echt een killer van een factor die voor heel wat onrust zorgt. Je kent het waarschijnlijk wel. ‘Even ontspannen’ voordat je aan je scriptie begint. Na ontspanning, twee uur later, besef je dat het aanrecht helemaal vol staat met flessen en kopjes en afgekloven resten van de visite van gisteravond. Eerst even opruimen want je kunt je onmogelijk concentreren in die zooi. Pfoe, wat een werk. Eerst een kop thee, daarna eindelijk beginnen. Dit had veel efficiënter gekund en je weet het. Je raakt gedemotiveerd, want je had je gisteravond zo goed voorgenomen om de hele dag aan je opdracht te besteden. Netflix dan maar, om je op te vrolijken. Enigszins herkenbaar?

Conclusie: maak een simpele planning/weekoverzicht van het huishouden etc. Een simpele planning van enkel de hoofdzaken. Overdrijf hier niet in, door elke dag vol te plannen naast je werk voor de komende zes maanden. Plan één of twee weken verder. En daarna doen. Na het doen heb je zeeën van tijd (zo voelt het dan) en kun je weer verder met tip 2.

Ik ken iemand die op zijn sterfbed spijt had van slechts één ding: uitstelgedrag. Dit lijkt misschien zwaar. Maar uitstelgedrag is wat zorgt voor stress en spijt. Voor een negatieve gemoedstoestand. Probeer mee te gaan met de tijd, in plaats van je er tegen verzetten. Meegaan is soepeler, ontspannener. Je leeft in het nu en niet in het verleden. Want dat is wat uitstelgedrag is. Je loopt continu achter de feiten aan. Je loopt telkens 1-0 achter. En dat is het punt waarop mensen ‘de tijd’ als vijand gaan zien. Maar onthoudt, tijd is slechts de tijd. Niets meer, niet minder. Houd je het nog bij? Dan zie ik je bij tip 4.

4. Corny but true: in het nu leven

Het is, zoals Jelle Hermus zou schrijven, een open deur. Een korte zin die we tegenwoordig in elk leefstijlmagazine en op elk blog lezen. Maar als ik één ding heb geleerd en graag zou willen delen is het dit: open deuren zijn meestal waar. Je moet er vaak alleen zelf ‘tegenaan/doorheen’ lopen (kies zelf maar), voordat het tot je doordringt en je je er bewust van wordt. Hiermee oefenen en dan volhouden. In het nu leven is zo ontzettend belangrijk, want dat is waar ons leven zich afspeelt. Hier. Nu! Niet volgende week, tijdens die business meeting. Niet volgend jaar, wanneer we ons hebben voorgenomen ons leven naar een ‘next level’ te tillen. Niet gisteren, wanneer we eigenlijk anders hadden willen reageren tegen die collega. Of vorig jaar, wanneer je had willen beginnen met dat project. Het is zó simpel en zó waar. Nu. Neem elke dag een paar korte momenten voor jezelf om na te gaan hoe je je voelt. Om uit die ‘go go go!’ stand te komen. Mediteer dagelijks. Om weer in het hier en nu te zijn. Neem een diepe hap adem. En blaas uit.

Herken je bovenstaande? Wat is jouw manier om hiermee om te gaan?


Sanne-Lotte Langbroek

Ik ben Sanne-Lotte, schrijver en oprichter van The Buzzy Bee. Een community voor alle creatieve en sensitieve bezige-bijen in Nederland. Momenteel ben ik jongerencoach in Enkhuizen. En een illustrator en tekenaar in de maak. Ook niet onbelangrijk: Een absolute kattenliefhebber. Bzzz!